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ISSN: 1942-955X :: Publisher: EduRad ::Editor-In-Chief: Roland Talanow, MD, PhD  
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    Ectopic ureterocele
    Dirk Schaper, V Hofmann. Ectopic ureterocele. PedRad [serial online] vol 3, no. 5.
    URL: www.PedRad.info/?search=20030508135639


     
     Pediatric Radiology CasesImages to this case: There are X-Ray-images available for this case. [ X-Ray ] There are Ultrasound-images available for this case. [ Ultrasound ] There are OP-Situs-images available for this case. [ OP-Situs ] View all modalities [ All ]   
     Pediatric Radiology CasesAuthor/s:

    Dirk Schaper, V. Hofmann (Halle/S.)  

     
     Pediatric Radiology CasesEmail Address:

    Viewable for logged on visitors (Log on)  

     
     Pediatric Radiology CasesAge:

    Newborn  

     
     Pediatric Radiology CasesGender:

    N/A  

     
     Pediatric Radiology CasesRegion-Organ:

    Pelvis-Urinary bladder  

     
     Pediatric Radiology CasesMost likely etiology:

    congenital  

     
     Pediatric Radiology CasesHistory:

    The diagnosis of a urinary retention was made prenatally in the 24th gestational week, postnatally the findings were proven. Urinary retention grade III in both buds of the left kidney. Depiction of a cystic tumor on the left hand side of the floor of the bladder.  

     
     Pediatric Radiology CasesPathomorphology or Pathophysiology of this disease :

    N/A  

     
     Pediatric Radiology CasesRadiological findings:


    Ultrasound 1 <- view Ultrasound 1

    Ultrasound 1: Transverse lower abdomen, filled urinary bladder with cystic, non-growing mass on the left, which fills 2/3 of the bladder, paravesicular megaureter without peristalsis on the left.




    Ultrasound 2 <- view Ultrasound 2

    Ultrasound 2: Longitudinal lower abdomen, Bladder with a cystic structure at the floor of the bladder, rigid megaureter seen retrovesically left.




    Ultrasound 3 <- view Ultrasound 3

    Ultrasound 3: Left flank, large kidney with urinary retention III° of the lower buds, upper bud with its megaureter is filled with fluid which is without parenchyma.




    X-Ray 1 <- view X-Ray 1

    X-Ray 1: Urogram, right kidney within normal limits, left urinary retention with tortuous megaureter, typical absence of contrast in the bladder to the left.






    OP-Situs 1 <- view OP-Situs 1

    OP-Situs 1: Upper section, Representation of the uterocele which filled the bladder.




    OP-Situs 2 <- view OP-Situs 2

    OP-Situs 2: Ureterocele after puncture, pulled caudally, the right ostium is where it should be and is splinted with a catheter. The left Ostium of the lower bud is also splinted with a catheter, which lies cranio-medially of the upper ureterocele.

     

     
     Pediatric Radiology CasesDiagnosis confirmation:

    Surgery / Histo  

     
     Pediatric Radiology CasesWhich DD would be also possible with the radiological findings:

    N/A  

     
     Pediatric Radiology CasesCourse / Prognosis / Frequency / Other :

    Because of increasing obstruction of the opposite side and urination impairment, a sectio alta was performed. Ureterocele was slit was performed at 3 weeks, intraoperative depiction of the cele with extension into the urethra.  

     
     Pediatric Radiology CasesComments of the author about the case:

    N/A  

     
     Pediatric Radiology CasesFirst description / History:

    N/A  

     
     Pediatric Radiology CasesLiterature:

    1. Medline: Medline
    S.M. Whitten, M. McHoney, D.T. Wilcox, S. New, L.S. Chitty
    Accuracy of antenatal fetal ultrasound in the diagnosis of duplex kidneys.
    Ultrasound Obstet Gynecol 2003 Apr;21(4):342-6

    2. Medline: Medline
    W. DeFoor, E. Minevich, L. Tackett, U.Yasar, J. Wacksman, C.Sheldon
    Ectopic ureterocele: clinical application of classification based on renal unit jeopardy.
    J Urol 2003 Mar;169(3):1092-4  

     
     Pediatric Radiology CasesKeywords:

    Ureterocele, double kidney, ectopic ureterocele, urinary retention, grade III, megaureter, child, childhood, pediatric radiology  

     
     Pediatric Radiology Cases Cite this article:

    Dirk Schaper, V Hofmann. Ectopic ureterocele. PedRad [serial online] vol 3, no. 5.
    URL: www.PedRad.info/?search=20030508135639  

     
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    or with the etiology: congenital
     
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    Ectopic ureterocele
    Dirk Schaper, V Hofmann. Ectopic ureterocele. PedRad [serial online] vol 3, no. 5.
    URL: www.PedRad.info/?search=20030508135639


     

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    Ectopic ureterocele  
     
    Ectopic ureterocele
    Dirk Schaper, V Hofmann. Ectopic ureterocele. PedRad [serial online] vol 3, no. 5.
    URL: www.PedRad.info/?search=20030508135639


     

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    • Ectopic ureterocele
      Votes: 22 (70 %)


    • Bladder diverticle
      Votes: 5 (16 %)


    • Persistent urachus
      Votes: 1 (3 %)


    • Cystic bladder wall tumor
      Votes: 3 (9 %)



        Total answers: 31

     
    Ectopic ureterocele
    Dirk Schaper, V Hofmann. Ectopic ureterocele. PedRad [serial online] vol 3, no. 5.
    URL: www.PedRad.info/?search=20030508135639


     

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    Ectopic ureterocele
    Dirk Schaper, V Hofmann. Ectopic ureterocele. PedRad [serial online] vol 3, no. 5.
    URL: www.PedRad.info/?search=20030508135639


     




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    Test Finden Sie die richtige Diagnose heraus!:  "rentner" Kinderradiologe aD.
    (Dr.Ulrich Hirche | 09.05.03)


    ektope Ureterocele mit oberer DN wahrscheinlich.Auffällig bleibt:
    1) auff.Blasenform, sieht eher wie freie Flüßigkeit aus (oberer Pol)
    2)untere DN als Cystenniere??
    der Megaureterverlauf mit Abweichung nach außen paßt eigentlich nicht zu oberer DN mit Dilat.



      re: Finden Sie die richtige Diagnose heraus!:  "rentner" Kinderradiologe aD.
      (D. Schaper | 10.05.03)


      Sehr geehrter Herr Dr. Hirche,

      vielen Dank für Ihre Anmerkung zu unserem Fall. Die Variabilität der Doppelniere und ihrer zugehörigen ableitetenden Harnwege hat dazu geführt, dass wir vom "Clown" unter den urologischen Fehlbildungen sprechen. Selbst nach 25 Jahren intensiver kinderchirurgischer und kinderurologischer Arbeit in unserer Klinik, gibt es immer wieder Fälle, die Neues bringen oder zeitweise Verwirrung stiften.
      In unserem jetzigen Fall ist die Konstellation aufgeklärt. Insbesondere durch die Sonographie können wir die Doppelniere, den Harnleiter sowie die Blasenpathologie gut beurteilen.

      Mit freundlichen Grüßen
      Ihr Dirk Schaper



      Finden Sie die richtige Diagnose heraus!:  OP-Technik Utereozele?
      (OA Dr.Zieger / Stuttgart | 08.05.03)


      Leider steht die Diagnose schon in den Beschreibungen der op Bilder :-( Warum wurde die Ureterozele nicht transurethral gespalten (z.B. mit Laser), sondern offen angegangen?

      MfG



        re: Finden Sie die richtige Diagnose heraus!:  OP-Technik Utereozele?
        (OA Dr. D. Schaper | 09.05.03)


        Sehr geehrter Herr Kollege Zieger,
        Ihre Frage ist berechtigt. Leider konnten wir in diesem Fall ,aus technischen Gründen, die sonst übliche endoskopisch-lasergestützte Ureterozelenschlitzung nicht durchführen.
        Ich habe diesen Fall und die Bilder aber bewußt ausgesucht, um Kollegen die nicht unmittelbar kinderchirurgisch (urologisch) tätig sind, einen Eindruck der interessanten Pathologie zu vermitteln.
        Die Anwendung des Lasers bei der Behandlung der Ureterozele ist bei uns fester Bestandteil des kinderuologischen Konzeptes.

        Mit freundlichen Grüßen
        Ihr D. Schaper



        Finden Sie die richtige Diagnose heraus!:  OA Dr.
        (Zieger | 08.05.03)


        Leider steht die Diagnose schon in den Beschreibungen der op Bilder :-(
        Warum wurde die Ureterozele nicht transurethral gespalten (z.B. mit Laser), sondern offen angegangen?

        MfG








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